Wednesday, June 13, 2018

946 Facebook shuts down Palestinian news outlet, citing "hate speech"; Al Jazeera doco on Lobby suppressed

Facebook shuts down Palestinian news outlet, citing "hate speech"; Al Jazeera doco on Lobby suppressed

Newsletter published on 31 March 2018

(1) Big Brother - in your pocket, in your hand
(2) Facebook alternative $2/month
(3) Alternative Social Media that don't censor you
(4) Facebook shuts down Palestinian news outlet, calls it “hate speech”
(5) Al Jazeera documentary on the US Israel lobby - suppressed
(6) Robert Fisk calls for screening of Al Jazeera documentary

(1) Big Brother - in your pocket, in your hand

From: bronek [mailto:bronekc@me.com]
Sent: Fri, 16 Mar 2018 16:50:30 -0400

This is George Orwell's dream!


How much info is Google getting from your phone?

Feb. 07, 2018 - 5:06 - Google doesn't have a camera in every home, but it does have a phone - and tracking mechanism - in millions of pockets.

Youtube to correct “conspiracy” topics with Wikipedia "facts"


(2) Facebook alternative $2/month

They do not censor, data mine, sell your data to a third party, of give any data to the government. They servers are offshore and are exempt from the US government and court orders and the patriot act.


(3) Alternative Social Media that don't censor you

From: bronek <bronekc@me.com>
Date: Sun, 25 Mar 2018 20:15:32 -0400
Subject: Fwd: Internet Alternatives: A Growing List

Alt-Tech. S.L., Alt-Tech, February 20, 2018.  

If you're new to @Gab, Gab is the Free Speech version of Twitter. There's a growing eco-system of Alt Tech companies supporting Free Speech, unlike the censors at Big Social:

Facebook can be replaced by http://socialcross.org/ [Christian];
Twitter can be replaced by Gab;
Reddit can be replaced by Voat;
Imgur can be replaced by Kek.gg;

Chrome can be replaced by Brave;
YouTube can be replaced by Bitchute or http://yandex.ru/ [from Russia];

Google can be replaced by Startpage, Duckduckgo, or http://yandex.ru/

Wikipedia can be replaced by Infogalactic;
GoFundMe can be replaced by MakerSupport.

Snapchat, Skype, Windows Messenger, AOL Instant Messenger, Yahoo! Messenger, Threema, Google Talk, Facebook Messenger replaced by Telegram [from Russia]; and 4Chan stands alone.

(4) Facebook shuts down Palestinian news outlet, calls it “hate speech”

From: "Sadanand, Nanjundiah (Physics and Engineering Physics)"
            <sadanand@ccsu.edu>
Subject: Facebook says, Palestinian journalism is "hate speech"
Date: Thu, 29 Mar 2018 18:04:24 +0000

Facebook labels Palestinian journalism “hate speech”

Ali Abunimah

Media Watch

27 March 2018


Facebook is defending its decision to shut down the page of a major Palestinian news outlet, describing the action as a move against “hate speech.”

On Saturday, the social media giant closed without warning the page of the Safa Palestinian Press Agency, which had 1.3 million followers, as well as Safa’s account on the photo sharing site Instagram.

(5) Al Jazeera documentary on the US Israel lobby - suppressed

From: "Come Carpentier comecarpentier@gmail.com [shamireaders]"  Date: Tue, 13 Mar 2018


What’s in Al Jazeera’s undercover film on the US Israel lobby?

Asa Winstanley

The Electronic Intifada

5 March 2018 

The leading neoconservative think tank Foundation for Defense of Democracies is functioning as an agent of the Israeli government, Al Jazeera’s forthcoming investigation on the US Israel lobby will reveal.

According to a source who has seen the undercover documentary, it contains footage of a powerful Israeli official claiming that “We have FDD. We have others working on this.”

Sima Vaknin-Gil, a former Israeli military intelligence officer, is said to state that the foundation is “working on” projects for Israel including “data gathering, information analysis, working on activist organizations, money trail. This is something that only a country, with its resources, can do the best.”

Under the Foreign Agents Registration Act, commonly known as FARA, US organizations and individuals who work on behalf of foreign governments are required to register with the counterintelligence section of the Department of Justice.

A search on the FARA website shows that the Foundation for Defense of Democracies is not registered.

Al Jazeera’s film reportedly identifies a number of lobby groups as working with Israel to spy on American citizens using sophisticated data gathering techniques. The documentary is also said to cast light on covert efforts to smear and intimidate Americans seen as too critical of Israel.

Israel lobby groups have placed intense pressure on Qatar, which funds Al Jazeera, to shelve the film, fueling speculation it may never be aired.

Covert agent of Israel

Sima Vaknin-Gil, who holds the rank of brigadier-general in Israel’s military, is now the top civil servant at Israel’s Ministry of Strategic Affairs.

The ministry is in charge of running a covert campaign of sabotage against BDS, the boycott, divestment and sanctions movement in support of Palestinian human rights.

Vaknin-Gil’s ministerial boss is Gilad Erdan, a close ally of Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu.

Soon after she was appointed to lead the ministry at the start of 2016, Vaknin-Gil promised to “create a community of fighters” who would “flood the internet” with Israeli propaganda that would be publicly distanced from the government.

As well as getting funding from Sheldon Adelson, the anti-Palestinian billionaire and number one donor to Donald Trump’s presidential campaign, the Foundation for Defense of Democracies has close ties to the United Arab Emirates.

In hacked emails last year the Emirati ambassador in Washington encouraged the foundation to push for moving a US military base from Qatar to his own country.

The film will also reportedly show undercover footage of a junior Israel lobbyist boasting of how close Israel’s ties are with the United Arab Emirates and other Gulf regimes.

(6) Robert Fisk calls for screening of Al Jazeera documentary

 From: "Sadanand, Nanjundiah (Physics and Engineering Physics)"          <sadanand@ccsu.edu>
Subject: Documentary of Israel's influence on U.S Government still not aired
Date: Thu, 29 Mar 2018 16:12:48 +0000


Will a Hard-Hitting Investigation Into Israel's Influence in US Government Ever See the Light of Day?

By Robert Fisk,

The Independent

29 March 2018

According to Swisher, if his documentary on the American lobby doesn’t air soon, 'it might prove to be ammunition sought by a group of zealous US politicians who wish to declare Al Jazeera a foreign entity, and label us journalists as ‘spies’'

So when am I going to be able to watch Al Jazeera’s hard-hitting investigation into Israel’s powerful lobby in the United States? Remember Al Jazeera? The tough, no-holds-barred Middle East satellite channel that transformed Qatar into a media empire whose reports frightened dictators and infuriated potentates and presidents alike? Why, George W Bush once wanted to bomb its headquarters in Doha – so it must have been doing something right. It even has an office in Jerusalem.

But something seems to be amiss. Not Al Jazeera’s disastrous American venture, which was supposed to break free of the dross on CNN and Fox News and ended up looking just like CNN or Fox. Nor the tragicomedy of its journalists’ imprisonment in Sissi’s Egypt, banged up by Cairo’s farcical laws and the stupidity of Al Jazeera’s own management in Qatar.

No, I’m talking about a documentary called The Lobby, directed by one of Al Jazeera’s top journalists, Clayton Swisher, the man whose exclusive (and book) on the “Palestine Papers” blew open the secret and scandalous American-led negotiations between Israelis and the Palestinian authority between 2000 and 2010. But after months of postponement, The Lobby, which secretly filmed pro-Israeli US activists and Israeli government officials and was completed last autumn, is still no nearer to being shown – and Swisher himself has taken a paid leave of absence. He even chose to explain his frustration in an article for the progressive American Jewish magazine Forward, which has always maintained a liberal and often very critical view of Israel.

“Don’t mistake me – I love Al Jazeera,” Swisher told me this week. “I love working for Al Jazeera. They’ve done fantastic things. And they look after their staff very well. But our new documentary doesn’t seem to be getting on air.”

In his published explanation, Swisher described how his award-winning investigative unit – which he says operates “without [Qatari] government interference” – sent an undercover reporter to look into “how Israel wields influence in America through the pro-Israeli American community. But when some right-wing American supporters of Israel found out about the documentary, there was a massive backlash. It was even labelled as antisemitic in a spate of articles.”Nothing surprising there, you might think. Any reporters who have dared to criticise Israel grow used to the vile smear of antisemitism thrown over them – but there was an even more disturbing background to Swisher’s attempts to get his documentary on the air.

The programme’s completion, he writes, “came at a time when, due to an arbitrary blockade on Qatar imposed by the United Arab Emirates and Saudi Arabia, Qatar had been pursuing an end to its siege by appealing to the US. According to reports, Qatar sought to offer its own side of the narrative in this conflict by hosting thought leaders, including from the American Jewish community. From reports in the Israeli press, I learned that [Harvard Professor Alan] Dershowitz had been brought to meet with the Qatari emir [Tamim bin Hamad Al Thani], and that the American Jews had brought up what they saw as Al Jazeera’s antisemitism in those meetings. Of course, our documentary is not antisemitic. It is an exploration of how Israel, a foreign government, influences US foreign policy.”

Ironically, one of the Saudi-UAE demands for a return to normal relations with Qatar was to shut down Al Jazeera.

Most of Swisher’s staff within Al Jazeera are American or British, and he recruited a young Oxford postgraduate, James Anthony Kleinfeld, to meet and mix with members of pro-Israeli groups in Washington. When this was discovered – partly because Swisher, for legal reasons, contacted those appearing in the programme to say that his team had used secret filming during their investigations – there was uproar.Kleinfeld, who apparently used the name “Tony Kleinfeld”, was accused of being “pro-Palestinian” but of “embedding himself with the Washington pro-Israel crowd” while spending “months of his life under a new and meticulously fabricated persona to infiltrate pro-Israeli groups”.

The concern of Israeli lobbyists was not without reason. Recipients of legal letters from the documentary group – referring to the secretly recorded Israeli activists – included AIPAC, the Israeli-American Council, the Sheldon Adelson-created Maccabee Task Force, the Israel Project, the Zionist Organisation of America and other groups. Although Swisher’s reporters had exposed genocide in Myanmar, presidential corruption in the Maldives and paedophilia in British youth football, another documentary under Swisher’s direction concentrated on Israel’s influence over Britain and included a secretly filmed sequence in which Israeli official Shai Masot discussed how to “take down” British MPs regarded as pro-Palestinian, including Sir Alan Duncan. Masot was forced to resign and the Israeli ambassador to London, Mark Regev, issued a formal apology.

According to Swisher, if his documentary on the American lobby doesn’t air soon, “it might prove to be ammunition sought by a group of zealous US politicians who wish to declare Al Jazeera a foreign entity, and label us journalists as ‘spies’”. In response to antisemitism claims after the London documentary, the broadcasting regulator Ofcom ruled that the programme was “a serious investigative documentary”. It was the same question, Swisher says, that he and his team sought to answer in the American edition of The Lobby: “whether the Israeli government was funding or involved in lobbying efforts in the US under the guise of a domestic lobbying group”.

Swisher says that several “leaders of Jewish American organisations” met with Qatar’s registered agent and lobbyist, Nick Muzin – a former aide to US Senator Ted Cruz, who supported American recognition of Jerusalem as Israel’s capital – “to see if he could use his ties with the Qataris to stop the airing”. Since October, Swisher says, “we’ve faced a series of unexplained delays on broadcasting our project, the likes of which I’ve never experienced. I was repeatedly told by everyone to ‘wait’, and was assured our documentary would eventually see the light of day. Then, as now, I took my senior management at its word. To my own specially trained ears, ‘wait’ did not constitute ‘stop’. In fact, it must not constitute ‘stop’.”

Almost every journalist I’ve met in the Middle East has encountered similar problems. When I worked for the The Times, I alerted the then editor, Charles Douglas-Home, to evidence that Israeli officers had secretly buried at least seven Palestinian and Lebanese prisoners – done to death in an interrogation centre – at night in a Sidon graveyard in 1983. He wanted me to spend as many weeks as necessary to find out if the story was true. Then, months later, when witnesses emerged with evidence of the burial, including the gravedigger – the bodies still had their hands tied behind their back with nylon rope when they were brought to him – I called my editor. My witnesses were being “visited” by armed members of the Israeli Shin Beth intelligence agency, I told him, and I was being trailed around Sidon by Israeli-registered vehicles. It was time to run the story.

To my shock, Douglas-Home – an editor who otherwise loyally stood by me in every Middle East dispute over my work – replied that he wasn’t sure “how we’re justified in running a story like this so long after the event”. In other words, we had to be sure of our facts on such an important story – but by taking the time to do just that, the story was now out of date.

After much argument – during which I suggested to the Israelis that they might like to institute a military inquiry into the deaths if they wanted to avoid a scandal (they said, mysteriously, that it was already under way, although I doubted this) – the story ran. A deputy editor, I was told, had tried to cut the report by two-thirds. He was overruled. Then the story ran. In full.So, old story, new story. I’ve appeared many times on Al Jazeera. And never been told to mince my words. Nor would I. But a lot of us are waiting to see Swisher’s new documentary. If we don’t, we’ll know what to think of Al Jazeera.




No comments:

Post a Comment